Tanker før det nye år

Godt_Nytaar

Så nærmer det nye år sig og istedet for at trække den til den 1. Januar, er jeg allerede begyndt på nogen af de ting, jeg vil ændre i det nye år. Feks har jeg været med min mand i træningscenteret i dag. Han har de sidste 4 måneder trænet styrketræning flere gange om ugen og har virkeligt fået bygget nogen muskler på! Jeg er vildt stolt af hans indsats og ganske tilfreds med de faste brystmuskler og store overarme 😉

Men det har også været svært, fordi jeg jo blev konfronteret med at jeg ikke selv gjorde det samme. Faktisk er jeg rigtig gal på mig selv over at være kommet ud af form, men jeg har bare ikke kunne finde energien (undskyldninger er der jo nok af). Men i takt med at han er blevet så top lækker, er jeg begyndt at blive usikker på mig selv. Ville han stadig finde min utrænede krop sexet, når hans blev tiltagende, fit og atraktiv?
Hvordan havde jeg det med at andre kvinder ville vise større interresse? og ville den interesse blive gengæld, hvis kvinden var mere fysisk attraktiv end mig? I kender sikkert alle til at det grønøjede monster lige stikker næsen frem, når man har en dårlig periode.

Men så var det jeg fik kigget lidt på mine; hvor er det synd for mig tanker!! For jeg HADER når jeg i perioder havner i et hul (denne gang fordi vores fremtid, økonomi og tryghed har været usikker), for så har jeg en tendens til at spise, ikke sådan bevist trøste spise, men man føler man trænger til en pause fra problemerne og når det er sååååå synd for en, har man jo brug for lidt omsorg og hygge. Men i virkeligheden er det jo den strategi der fastholder en i offer rollen og gør en ude af stand til at handle sig ud af det hul man er havnet i. For det er bare et hul!!!! Ikke bunden der er røget ud af ens verden! For lige så snart du begynder at klatre op, kan du se det bare var et hul og at livet går sin vante gang oven over hulet. Men før du bryder den spiral, manglende overskud er og handler, kan du ikke komme op. Derfor ville jeg ikke udsætte det til 1. Januar. Jeg vil ikke være den kedelige og triste kone, der sidder der hjemme og er ked af sig selv. Jeg vil have at min mand synes jeg er den lækreste kvinde i verden (og det gør han også, selv når jeg ligger og roder i et hul 😉 ), men mest af alt så vil JEG synes at jeg er så lækker som jeg kan blive! For i virkeligheden har hans syn på mig intet med sagen af gøre, men alt at gøre med de ting jeg selv er utilfreds med ved min krop. Jeg har ikke fået trænet og det kan ses på min krop!! Maven er lidt mere bolledej end jeg selv synes er frækt og arme og lår lidt mere løse i kødet. Det er der INGEN andre end mig selv at bebrejde for og INGEN anden der kan gøre noget ved!!!

Hvis man er utilfreds med sin krop, må man gøre noget ved den!

Mit kropslige mål

Jeg vil i 2014 have strammet min krop op! Det handler ikke om at jeg skal tabe mig så og så meget! Men om at kunne se mig selv i spejlet og være tilfreds. Det handler om at sætte positive mål som; i 2014 vil jeg træne og få min krop i form, spise ting der er gode for mig og arbejde mod en krop, der giver en god base for de ting jeg ønsker ud af livet.

Jeg vil stadig være kurvet! Men bare mere fast i kødet! Hvilket man sagtens kan være som en str 46 og faktisk også som en str 48!! 😉

min ønske krop

Se bare skønne plus model Tess som er en str 46.

hottefluviaOg den helt fantastiske top model Fluvia! Som er en str 46/48 og har noget nær en drømme krop 🙂

Så som i kan se, handler det ikke (kun) om at tabe sig, men om at få en sund krop. For der er stor forskel på en sund og kurvet krop og på at være friture fed (når man bliver bleg, lasket og usund at se på). Jeg elsker disse kvinder for at bevise, at en lækker krop intet har med størrelse af gøre, men ALT at gøre med sundhed og udstråling!
Så hvis du synes at du med din str 46/48 er alt for langt fra de kropslige idealer, så er det ikke helt sandt. Du kan sagten være velproportioneret i de større størrelser, men det kræver at du holder din krop sund og aktiv.

Sund og kurvet på bloggen

Derfor vil jeg her i 2014 også dele nogen af mine egne sundheds tips og opskrifter på bloggen For jeg ved jo hvordan der er nede i hullet, men jeg ved også hvordan du kommer op. Og bare roligt det bliver ikke med fanatiske kostplaner og afholdenhed, men kommer til at handle om nydelse og selvomsorg 😀
Og så har jeg også en hel speciel årsag til at ville stramme lidt op! Hvilket hænger sammen med mine fremtids drømme og mål for bloggen i 2014. Men det må i høre nærmere om, når det bliver til en realitet 😉

 

Drop nu den årlige nytårs slankekur!

dukan-kuren

Nu bliver det jo januar og alle forsider, vil lokke med nemme måder at smide de ekstra kilo på! Det er fristene at hoppe med på den hurtige løsning, men tro mig, der er ingen hurtig løsning!!!! Slankekure er IKKE vejen frem! At sulte sig eller følge mærkelige diæter, ændre ikke på dine indarbejdede spisemønstre. Overvægt er ikke så simpelt som at lukke munden og lette røven! Selvfølgelig skal der sund kost og masser af motion til at tabe sig! Men for at få et resultat du kan holde, handler det om også at kigge på årsagerne til ens overvægt og de spise og tankemønstre der ligger bag. Vil du gerne tabe dig, så skal du gå efter en holdbar og langtidssikret livsstilsændring og ikke et Quick fix.

Problemet med nytårskuren er ikke ønsket om at tabe sig, men at vi år efter år sætter os selv op til at fejle. Vi sætter urealistiske mål, eller formulere vores nytårsforsæt, så det ikke kan andet end at blive endnu et nederlag. Er det virkelig den start du ønsker på det nye år?

I det nye år skal jeg tabe 10/20 kg.

Der er intet galt i at sætte sig et fysik mål, hvilket jo gør det lidt nemmere at vide hvornår man rent faktisk er kommet i mål. Men det er måden du vil nå det mål, du skal tænke nærmere over! Hvis du sætter negative mål for dig selv, får du heller ikke andet end negativt tilbage. Derfor handler det om at sætte nogle realistiske og positive mål for dig selv. Her er et par af de mest brugte nytårsforsæt og negative mål

Hvis du f eks siger;  jeg skal løbe 5 km 3x om ugen. Så opdager du hurtigt at du ikke kan løbe, men kun kan lunte den første km. Så bliver du sur på dig selv og tænker det kommer aldrig til at ske, det hele kan være lige meget, jeg kan jo ikke.
Hvis du derimod siger i 2014 vil jeg begynde at løbe, så er en kilometers lunt, jo et godt trin på vejen. Her får du alså en positiv oplevelse og føler du er på vej. Selv om målet måske ender med at være det samme, har det alt at gøre med om du stiller et positivt eller negativt mål (et negativt mål er; når du formulere et mål, der er alt eller intet. Ved første fejl har du brudt dit løfte til dig selv og motivationen daler, mens din selvbebrejdelse stiger)

Et andet mål kunne være; I 2014 må jeg ikke spise usundt, slik, fedt eller hvede osv. Din hjerne forstår ikke; jeg må IKKE!! Derfor kommer dine tanker til at kredse om alle de ting du ikke må! Til det bliver næsten udholdeligt og du falder i. Og hvad sker der så med dit mål? Du tænker; ej jeg nu er det hele ødelagt! Jeg har ingen rygrad, jeg kan lige så godt opgive. Hvis du i stedet siger, i 2014 vil jeg spise ting der er gode for min krop, så har du et positivt fokus og skulle du falde i (for det skal der være plads til), så er dit forsæt jo ikke brudt 😉

Dit HVORFOR og HVORDAN

En slankekur kommer aldrig til at lykkes, hvis du ikke er motiveret og et negativt formuleret mål, er næsten aldrig motiverende. En decideret slankekur er næsten altid et negativt mål, fordi du ikke kan lade være med at fokusere på alle de ting du ikke må og alle de ting du har gjort forkert (selvbebrejdelse). Derfor skal du fokusere på de ting du GODT må, på hvad du KAN gøre og hvilken positiv effekt det vil give dig (et positivt formuleret mål, udarbejdes ud fra disse tre ting)
Vil du meget gerne finde din motivation og tabe dig, så skal du finde dit HVORFOR! For når du finder dit HVORFOR så finder du også dit HVORDAN.

Dit HVORFOR er grunden til, hvorfor du vil nå det mål, hvad det vil give dig, når du når dit mål? Når du ved hvorfor du gør det, er det så meget nemmere at finde en positiv vej til at opnå det! Når dit HVORFOR er et alt overskyggende mål, bliver de ting du skal gøre for at nå der hen, bare et skridt på vejen.

Guleroden og pisken

For at finde dit hvorfor, kan du tænke på; hvad sker der, hvis du bliver ved med at gentage de samme negative mønstre? Hvor er jeg så om 5, 10 eller 20 år? Hvilket liv lever jeg? Hvilket menneske er jeg så? Hvad sker der med mine drømme og mål?

Når det kommer til min krop og spisemønstre, bliver jeg selv motiveret af tanken om, hvad jeg er for en rollemodel for mine børn!! Tanken om hvad et dårligt spisemønstre, kan betyde for mit eget liv og drømme, men også for deres! Når man først har fundet sit ultimative skræmme billede, bliver en pose chips lige pludseligt ikke så tiltalende 😉

Du kan også finde dit ultimative drømmemål. Sæt dig ned og tænk på dit mål, som om du allerede har opnået det! Forstil dig hvodan du udlever din drøm og tænk på det som NÅR det sker. Den følelse kan du bruge som dit drive, for når du begynder at tro på at det kan lade sig gøre, er hver dag uden handling, et skridt væk fra dit mål/ drøm.

“Mål uden deadlines er bare ønsker”

  • formuler et positivt mål og skriv det ned
  • skriv dit hvorfor
  • skriv dit hvordan
  • sæt realistiske delmål.
  • fejre dine succecer. Hver gang du når et delmål eller har en succes oplevelse, skal det fejres! Det er vigtigt at fokusere på dine fremskridt og sejre og ikke kun på dine nederlag.

“Der findes ikke fiaskoer, kun resultater”

Din fortid har intet at gøre med din fremtid, hvad der er sket før, sker kun igen, hvis du gentager dine gamle mønstre. Dine negative oplevelser behøver ikke at stå i vejen for din succec (ja men jeg har jo aldrig kunne tabe mig, eller gøre noget færdigt før!!) Se det derimod som om, at du har en hel enorm stor viden om, hvad som IKKE virker!! 😉
Den kan du jo udnytte som noget positivt og prøve at tænke ud af boksen.

“Hvordan kan du gøre hvad du plejer og forvente nye resultater?” 

Derfor vil jeg i 2014 indrage dig i min rejse mod det gode liv og dele mine resultater! Så du forhåbentlig kan lade dig inspirere til at nå dine egne mål og drømme.

Læs også mit indlæg om hvorfor jeg ikke mener en slankekur er vejen frem og hvofor det er vigtigt at have fokus på, hvad der sker i kroppen, såvel som oppe i dit hoved, hvis du vil tabe dig!!! http://marilynscloset.dk/2013/06/21/vores-sundhed-nyd-dig-sund-kursus/

 

Kender du også til den årlige nytårsslanketortur? Og hvilket start på året/tanker om dig selv har den givet dig? Hvad er dit kropslige fortsæt for 2014?

 

Kærligst Ditte

Kommentarer

kommentarer