Hvis du har et handicap, der gør, at du sidder i kørestol, kan det være vanskeligt at holde dig aktiv. Der er dog gode muligheder for det, men det kræver, at du er indstillet på, at det kan være hårdt. Her får du en række gode forslag til aktiviteter, der gør, at du holder dig i form.

Selvom du er handicappet og sidder i kørestol (du kan få hjælpemidler hos Multicare.dk), er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan føre en aktiv livsstil. Der er masser af forskellige aktiviteter, som egner sig til dig, der sidder i kørestol, og du bestemmer selv, om det skal være sport eller en anden form for fysisk aktivitet.

Det kan dog være en kamp at finde viljestyrken frem, hvis du ikke er indstillet på at gøre en indsats for det. Det er derfor vigtigt, at du er indstillet på, at det nok skal lykkes, hvis du vil have de bedste forudsætninger for at komme i god form.

Begynd til en sportsgren

Afhængigt af, hvor du bor henne i landet, findes der masser af forskellige sportsgrene, som egner sig til dig, der sidder i kørestol. Det gælder dog primært de større byer, hvorfor der kan medregnes noget transporttid, hvis ikke du er bosat et sted, hvor der er aktiviteter for handicappede.

Hvis du er indstillet på at køre en tur, før du kan begynde på din sportsgren, findes der en lang række sportsgrene, som udelukkende dyrkes af personer, som sidder i kørestol. Fordelen ved at begynde til en sportsgren er, at du kommer til at dyrke en sjov sport sammen med en lang række af andre, der har samme handicap som dig selv.

Dyrk de traditionelle sportsgrene i kørestol

Du kan eksempelvis begynde til basket, fodbold, håndbold eller en lang række andre sportsgrene, som egner sig til dig, der sidder i kørestol. Det er en fordel, hvis du er villig til at indgå i et team, hvor der er andre med på dit hold, da de fleste former for sportsgrene, der egner sig til kørestolsbrugere, er holdsport.

Herudover bør du investere i en kørestol, som egner sig til sport. Det er eksempelvis ikke nogen god idé at vælge en elektrisk kørestol, hvis du vil have noget ud af at dyrke motion, da det gælder om, at du skal bruge de muskler, du har i armene, såfremt du rent faktisk vil have pulsen op, når du dyrker sport.

Det er herudover en god idé at køre nogle ture hver dag, hvis du vil have pulsen en smule op. Det er nemmere, hvis du ikke bor midt i en storby, hvor det kan være vanskeligt at få fart på.