Vores seneste blogindlæg

Artikler


bæredygtigt tøj

3 tips til en hverdag med god klima-samvittighed

Du behøver ikke at ændre det helt store i dine hverdag for at få en renere klima-samvittighed. Her får du 3 simple tips, der nemt kan inddrages i dine daglige vaner – og som gør en forskel

#1: Kør mindre bil

I Danmark er der i løbet af de seneste par år kommet flere biler på vejene. En almindelig bil udleder store mængder Co2, hvilket gør den til en af de største klimasyndere på jorden – og hvor meget har du egentlig brug for din bil i hverdagen? 

En almindelig bil udleder store mængder Co2, og i takt med at der kommer flere og flere biler på vejene, er bilen en af de største klimasyndere på jorden – også i Danmark. Stil dig selv spørgsmålet: “Hvor meget har jeg behov for min bil i hverdagen?”

Har du eksempelvis ikke langt til arbejde, kan du i stedet for at tage bilen hoppe på den tohjulede og trampe i pedalerne. Det er både godt for klimaet, din kondition og koncentrationsevne. Benyt kun din bil når det er nødvendigt.

#2: Shop miljø- og klimabevidst

Gå efter de naturlige materialer, såsom uld, hør og silke, når dit klædeskab trænger til at blive frisket op. De syntetiske materialer, akryl, nylon og polyester indeholder mikrofibre, der  bidrager til den stigende mængde plast i havet, særligt når det vaskes.

Shop derfor grønt, miljøvenligt og klimabevidst. Mange af de store modehuse har fået øjnene op for tøjproduktionens bidrag til udledning af Co2, hvorfor de nu laver bæredygtigt tøj med tanke på miljøet. 

Det er langt fra alle, der har råd til at købe tøj ved de store modegiganter, og heldigvis er mange af de mindre butikker også kommet med på den bæredygtige trend. Du kan eksempelvis shoppe økologisk og bæredygtigt tøj fra Grobund til overkommelige priser. 

#3: Omlæg madvaner

For at få en mere klimavenlig hverdag, bør du kigge på din kost. Ved at have et par kødfrie dage på skemaet, kan du være med til at mindske Co2-udledningen. Kød, særligt oksekød udleder store mængder Co2 per kilo når det produceres. 

Dertil er det en god idé at handle lokalt og fra dansk producenter, da det sparer transporttiden fra udlandet. Det allerbedste du kan gøre er at handle lokalt efter årstidens frugt, grønt og kød.

Stop madspild kampagner ses også overalt i dagligvarebutikker, på restauranter, via apps og mange andre steder. Benyt dig af disse i det omfang du kan og skån miljø og klima for en masse spildt Co2. 


Handicap: Tips og tricks til at holde dig aktiv

Hvis du har et handicap, der gør, at du sidder i kørestol, kan det være vanskeligt at holde dig aktiv. Der er dog gode muligheder for det, men det kræver, at du er indstillet på, at det kan være hårdt. Her får du en række gode forslag til aktiviteter, der gør, at du holder dig i form.

Selvom du er handicappet og sidder i kørestol (du kan få hjælpemidler hos Multicare.dk), er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan føre en aktiv livsstil. Der er masser af forskellige aktiviteter, som egner sig til dig, der sidder i kørestol, og du bestemmer selv, om det skal være sport eller en anden form for fysisk aktivitet.

Det kan dog være en kamp at finde viljestyrken frem, hvis du ikke er indstillet på at gøre en indsats for det. Det er derfor vigtigt, at du er indstillet på, at det nok skal lykkes, hvis du vil have de bedste forudsætninger for at komme i god form.

Begynd til en sportsgren

Afhængigt af, hvor du bor henne i landet, findes der masser af forskellige sportsgrene, som egner sig til dig, der sidder i kørestol. Det gælder dog primært de større byer, hvorfor der kan medregnes noget transporttid, hvis ikke du er bosat et sted, hvor der er aktiviteter for handicappede.

Hvis du er indstillet på at køre en tur, før du kan begynde på din sportsgren, findes der en lang række sportsgrene, som udelukkende dyrkes af personer, som sidder i kørestol. Fordelen ved at begynde til en sportsgren er, at du kommer til at dyrke en sjov sport sammen med en lang række af andre, der har samme handicap som dig selv.

Dyrk de traditionelle sportsgrene i kørestol

Du kan eksempelvis begynde til basket, fodbold, håndbold eller en lang række andre sportsgrene, som egner sig til dig, der sidder i kørestol. Det er en fordel, hvis du er villig til at indgå i et team, hvor der er andre med på dit hold, da de fleste former for sportsgrene, der egner sig til kørestolsbrugere, er holdsport.

Herudover bør du investere i en kørestol, som egner sig til sport. Det er eksempelvis ikke nogen god idé at vælge en elektrisk kørestol, hvis du vil have noget ud af at dyrke motion, da det gælder om, at du skal bruge de muskler, du har i armene, såfremt du rent faktisk vil have pulsen op, når du dyrker sport.

Det er herudover en god idé at køre nogle ture hver dag, hvis du vil have pulsen en smule op. Det er nemmere, hvis du ikke bor midt i en storby, hvor det kan være vanskeligt at få fart på.